PROGRAM BANTU BELAJAR TARI SOYONG BERBASIS ANDROID PADA SANGGAR TARI TOETY PRODUCTION

  • 10.01.53.0148 NGESTI PURBO JATI

Abstract

Abstract Traditional dance arts is one of the artistic culture that has long existed in Indonesia. Some constraints on teaching the art of dance are limited time for meetings with teachers, understand the techniques of dance movement, and information about the history of the dance that learned in traditional dance class meetings at studio. Limit of reference materials such as, limited hours of meetings, dance video to see dance as a whole, dance technique that has not been understood when teaching and incomplete description by teacher/ dance teacher.

System development methods used this study is a prototype consisting of analysis, design, programming, evaluation and result. System design using UML consisting of a use case diagram, activity diagrams, and sequence diagrams. Making the program using android programming.

The end result of this research is aids application program teaching of soyong dance based on android soyong dance at Toety Production dance studio of traditional dance arts, especially soyong dance and can be used as teaching aids of soyong dance because it comes with pictures with captions and videos of soyong dance.

Keywords:  Tari Soyong, Android, Toety Production.

Abstrak - Kesenian Tari Tradisional merupakan salah satu kesenian budaya yang sudah sejak lama ada di Indonesia.  Beberapa kendala pada pengajaran seni tari yaitu minimnya waktu pertemuan untuk tatap muka dengan pengajar, memahami teknik–teknik gerakan tari dan informasi tentang sejarah tarian yang dipelajari dalam pertemuan kelas tari tradisional di sanggar. Kurangnya bahan referensi belajar seperti, jam pertemuan yang terbatas, video tari untuk melihat tari secara keseluruhan, teknik tari yang belum difahami saat pengajaran dan keterangan yang kurang lengkap dari pengajar/ guru tari.

Metode pengembangan sistem yang digunakan dalam penelitian ini adalah prototype yang terdiri dari analisa, desain, pembuatan program, evaluasi dan hasil. Perancangan sistem menggunakan UML yang terdiri dari use case diagram, activity diagram dan sequence diagram. Pembuatan program dengan menggunakan pemrograman Android.

Hasil akhir dari penelitian ini adalah program bantu belajar tari soyong berbasis android pada sanggar tari Toety Production dapat membuat siswa siswa sanggar tari Toety Production menyukai dan memahami kesenian tari tradisional terutama tari soyong dan dapat digunakan sebagai media bantu belajar tari soyong karena dilengkapi dengan gambar beserta keterangan dari tari soyong dan video dari tari soyong.

Kata Kunci : Tari Soyong, Android, Toety Production.

DB Error: Table './ojs/metrics' is marked as crashed and last (automatic?) repair failed